OPĆE INFORMACIJE:
Federalna uprava za geodetske i imovinsko-pravne poslove (u daljem tekstu: FGU) trenutno implementira Projekat „Unapređenje geoprostorne infrastrukture i procjene vrijednosti nekretnina (eng. Geospatial Infrastructure and Valuation Enhancement – u daljem tekstu:GIVE)“, čija se implementacija zasniva na sljedećim formalnim temeljima:
Projekat GIVE finansiran je sredstvima zajma Svjetske Banke - Međunarodne banke za obnovu i razvoj (IBRD) u iznosu od 23,1 miliona eura, sa predviđenim periodom implementacije projektnih aktivnosti do 31. januara 2030. godine.
INSTITUCIONALNI I IMPLEMENTACIONI ARANŽMANI:
Za implementaciju GIVE projekta u FBiH je odgovorna FGU, koja se stara o cjelokupnom strateškom usmjeravanju i realizaciji projektnih aktivnosti.Jedinica za implementaciju GIVE projekta je uspostavljena i djeluje unutar Sektora za upravljanje projektima Programa javnih investicija (u nastavku teksta: Jedinica). Jedinica se sastoji od državnih službenika i angažovanih stručnjaka s odgovarajućim profesionalnim i stručnim kvalifikacijama, neophodnim za uspješnu projektnu implementaciju, te svakodnevno pruža Sektoru operativnu i tehničku podršku u implementaciji projektnih aktivnosti.
RAZVOJNI CILJ PROLJEKTA:
Razvojni cilj projekta GIVE je poboljšanje tačnosti i dostupnosti informacija o zemljišnoj administraciji u FBiH kroz digitalizaciju, harmonizaciju i standardizaciju podataka, čime će se dalje unaprijediti pretpostavke za kvalitetnije usluge za građane i poslovnu zajednicu.
Kako će se pratiti realizacija Razvojnog cilja projekta?
KLJUČNE KOMPONENTE PROJEKTA:
Projekat GIVE će se realizovati kroz ukupno četiri glavne komponente aktivnosti:
Komponenta A: Podrška za uspostavljanje Infrastrukture za Prostorne Podatke
Ova komponenta ima za cilj modernizaciju načina na koji se prikupljaju, obrađuju i razmjenjuju prostorni podaci u FBiH. Kroz digitalizaciju analognih zapisa, standardizaciju formata podataka i uspostavljanje interoperabilnih sistema, stvara se osnov za bolju dostupnost i tačnost geoprostornih informacija, čime se omogućava povezivanje ključnih registara (zemljišne knjige, katastar, registar zgrada i drugi) i poboljšava pružanje e-usluga za građane i institucije.
Komponenta B: Uspostavljanje registra zgrada
U okviru ove komponente, predviđeno je provođenje aktivnosti koje se odnose na uspostavljanje, širenje i održavanje savremenog registra zgrada i posebnih dijelova zgrada (npr. stanova i poslovnih prostora) za čitav teritorij F BiH, kroz razvoj metodologije za prikupljanje i obradu podataka, terensko prikupljanje i obradu podataka, uspostavu IT sistema za upravljanje registrom zgrada i skaliranje registra na 40 jedinica lokalne samouprave.
Komponenta C: Procjena vrijednosti nekrenina
Cilj ove komponente je stvaranje sistema za masovnu, automatiziranu i transparentnu procjenu tržišne vrijednosti nekretnina u FBiH kroz unapređenje Registra cijena nekretnina, razvoj standarda i metodologija za vršenje procjenjivanja, te uspostavu informacionog portala sa naprednim alatima, u skladu sa pozitivnim propisima te međunarodnim standardima i dobrim praksama.
Komponenta D: Jačanje kapaciteta i upravljanje projektom
U okviru ove komponente, pružat će se podrška za jačanje institucionalnih kapaciteta, struktura i međuinstitucionalne saradnje, u cilju osiguranja dugoročne održivosti projektnih investicija, kao i za donošenje i implementaciju politika, zakonskih akata i tehničkih smjernica, programe obuke i izgradnje kapaciteta u oblastima implementacije Infrastrukture za prostorne podatke (u daljem tekstu: IPP), usklađivanja podataka između katastra i zemljišne knjige, uspostavljanja katastra zgrada i masovne procjene vrijednosti nekretnina, kampanje podizanja svijesti i informisanja i upravljanje projektom.
Ko su primarni korisnici Projekta?
Koje su najznačajnije projektne aktivnosti za korisnike?
Za građane, zemljišnoknjižne urede općinskih sudova i jedinice lokalne samouprave
U okviru projekta GIVE se provode, između ostalog, i aktivnosti podrške za javno izlaganje katastarskih podataka te nastavak usklađivanja katastarskih i zemljišnoknjižnih podataka za dodatnih 150 katastarskih općina u F BiH.
IZLAGANJE NA JAVNI UVID PODATAKA O NEKRETNINAMA
Kako se vrši izlaganje na javni uvid podataka o nekretninama?
Izlaganje na javni uvid podataka o nekretninama (u nastavku teksta: izlaganje) vrši se po katastarskim općinama, a postupak provodi komisija za izlaganje podataka, koju imenuje nadležno predstavničko tijelo za jednu ili više katastarskih općina. Podaci se izlažu putem popisnih listova radi usaglašavanja sa stvarnim stanjem na terenu. Komisija stavlja strankama na uvid te provjerava i utvrđuje podatke o parcelama, zgradama, etažnim jedinicama i korisnicima nekretnina.
Kako se pozivaju stranke da uzmu učešće u postupku izlaganja podataka na javni uvid ?
Komisija određuje, za svaku katastarsku općinu posebno, mjesto i vrijeme početka i završetka izlaganja podataka, putem oglasa koji se objavljuje u „Službenim novinama F BiH“, službenim glasilima kantona i grada/općine, web stranicama grada/općine i FGU, najmanje dvoje dnevnih novina koje su dostupne u čitavoj BiH, na oglasnoj ploči grada/općine, lokalnim elektronskim medijima i na mjestima uobičajenim za oglašavanje u predmetnoj katastarskoj općini i to najkasnije 15 dana prije početka izlaganja nekretnina. Pozivom se obavještavaju sve osobe koje polažu pravo ili imaju pravni interes na nekretninama u izlaganoj katastarskoj općini da su dužne u vrijeme naznačeno u pozivu komisije doći u prostorije Komisije u kojima se vrši izlaganje podataka i dati potrebne podatke o nekretninama.
Kako teče sam postupak izlaganja podataka?
Sam postupak izlaganja podataka obuhvata:
Prilikom zaprimanja prigovora koji se odnosi na granice posjeda, komisija upozorava korisnike da su dužni blagovremeno, prije rješavanja prigovora, izvršiti obilježavanje međnih linija vidnim i trajnim biljegama.
U postupku rješavanja prigovora na podatke premjera i katastarskog klasiranja, uviđajem na licu mjesta, neophodno je da se utvrdi pravo stanje na parcelama koje su predmet prigovora, izvrši dopunski premjer po metodu i sa tačnošću koje su propisane za premjer detalja. Evidentiranje podataka prikupljenih premjerom promjena vrši se na skicama dopunskog premjera, koja predstavlja sastavni dio spisa predmeta pojedinog prigovora. Na nepovoljno riješen prigovor se izdaje rješenje o odbijanju prigovora, na koje je moguće da se izjavi žalba FGU u roku od osam (8) dana od dana prijema rješenja.
Sve informacije koje se odnose na katastarske općine u kojima je u toku izlaganje na javni uvid podataka o nekretninama će biti blagovremeno objavljene na web stranici FGU.
USPOSTAVA I/ILI ZAMJENA ZEMLJIŠNE KNJIGE
Kako se provode aktivnosti uspostave i/ili zamjene zemljišne knjige?
Postupak uspostave i/ili zamjene zemljišne knjige započinje tako što nadležni općinski sud javnim oglasom najavi uspostavljanje zemljišne knjige za određenu katastarsku općinu.
Najava postupka uspostave i/ili zamjene zemljišne knjige bit će objavljena na oglasnoj ploči suda, u Službenom glasniku BiH, Službenim novinama FBiH, u najmanje dva dnevna lista koja su dostupna u cijeloj BiH te na oglasnoj ploči jedinice lokalne samouprave, u lokalnim elektronskim medijima i na mjestima uobičajenim za oglašavanje u predmetnoj katastarskoj općini i mjesnoj zajednici. Najava postupka zamjene i/ili uspostave zemljišne knjige dodatno je podržana i obaveznim provođenjem kampanja javnog informisanja.
Kako se pozivaju građani da uzmu učešće u postupku uspostave i/ili zamjene zemljišne knjige?
Sud oglasom poziva građane da u roku od 60 dana od dana objave prijave svoja prava na nekretninama zemljišnoknjižnom uredu, i tu svoju prijavu dokažu podneskom u dva primjerka. Podnesak koji se dostavlja uz prijavu je najčešće ugovor o kupoprodaji, rješenje o nasljeđivanju (original ili ovjerena kopija), odnosno isprava na osnovu koje je građanin stekao pravo vlasništva na svojoj nekretnini. Osobe koje polažu pravo na nekretninama mogu navedeni rok na zahtjev produžiti najmanje za 90 narednih dana, kako bi im se omogućilo pribavljanje potrebnih dokaza.
Lica koja nisu bila u mogućnosti da saznaju za najavu postupka uspostave i/ili zamjene zemljišnih knjiga imaju pravo da u roku od 60 dana od dana saznanja za postupak uspostavljanja, ali najduže godinu dana od početka postupka uspostavljanja, prijaviti svoje vlasništvo ili neko drugo pravo na nekretnini, u skladu s odredbom čl. 67. st. 3. tač. 4. Zakona o zemljišnim knjigama F BiH (u daljem tekstu: ZZK F BiH).
Odredba čl. 67. st. 5. ZZK F BiH propisuje da, u slučaju ako se zainteresovana osoba ne prijavi u navedenom roku, zemljišnoknjižni ured vrši uspostavljanje na osnovu postojećih dokaza u skladu s čl. 64. ZZK F BiH. Navedeno isključuje bilo kakvu mogućnost upisa nekretnine na državu ako u postojećim evidencijama zemljišne knjige i/ili katastra država nije bila upisana kao vlasnik ili posjednik, i ako od strane zemljišno knjižnog referenta koji vrši uspostavu zemljišne knjige nije utvrđena kao vlasnik u skladu s odredbom čl. 69. ZZK F BiH. Na osnovu navedenog, jasno je da proceduru uspostave zemljišne knjige provode općinski sudovi, a sve u skladu s pozitivnim propisima, te da su općine, kantoni, entiteti i država BiH stranke u postupku, kao i svi ostali.
Nakon što provede postupak, kako bi utvrdio u čiju korist uspostaviti pravo vlasništva na nekretninama, zemljišnoknjižni ured donosi rješenje i dostavlja ga strankama.
Više o propisima koji regulišu oblast zemljišnoknjižne administracije u F BiH možete da saznate na: https://www.fgu.com.ba/bs/zakoni.html.
Kako možete provjeriti kojoj katastarskoj općini pripada vaša nekretnina?
Ukoliko niste sigurni na području koje katastarske općine se nalazi vaša nekretnina, omogućen je slobodan on-line pristup katastarskim podacima u FBiH, putem baze podataka katastra nekretnina – www.katastar.ba, gdje je pretraživanje moguće po broju parcele, po broju posjedovnog lista ili grafičkom pretragom po interaktivnoj mapi).
Da li ste upisani kao vlasnik nekretnine u zemljišnoj knjizi?
Informacije o pravnom statusu nekretnine možete provjeriti putem online aplikacije za pregled zemljišnoknjižnih podataka, dostupne na web adresi www.e-grunt.ba, a koja služi za uvid u elektronsku bazu podataka i ima informativnu namjenu. Pretraživanje i uvid u podatke zemljišnih knjiga u FBiH se vrši po unaprijed poznatom broju parcele, broju zemljišnoknjižnog uloška te broju DN-a predmeta.
Za donosioce odluka na svim nivoima vlasti i jedinice lokalne samouprave
Uspostavljanje Registra zgrada
Komponenta B. podrazumijeva uspostavu Registra zgrada kroz razvoj metodologije za prikupljanje i obradu podataka, terensko prikupljanje i obradu podataka, uspostavu IT sistema za upravljanje registrom zgrada, i skaliranje registra na 40 jedinica lokalne samouprave.
Kao dio provedbe projekta GIVE, FGU planira uspostaviti Registar nekretnina, koji će predstavljati jedinstvenu, prostorno tačnu i atributima bogatu bazu podataka o zgradama i drugim nekretninama na području FBIH.
Služit će višestrukim strateškim i operativnim svrhama, uključujući:
Za građane i poslovnu zajednicu
Komponenta C obuhvata aktivnosti uvođenja i provedbe masovne procjene vrijednosti nekretnina na području FBiH, u skladu s novim propisima Vlade FBiH te međunarodnim standardima i najboljim praksama. Fokus ove komponente je razvoj sistema za masovnu procjenu vrijednosti nekretnina kroz unapređenje Registra cijena nekretnina, izradu standarda i metodologija za procjenu, te uspostavu informacionog portala s naprednim alatima.
Ovaj sistem će omogućiti transparentnije procjene i efikasnije upravljanje nekretninama.Također, doprinijet će jačanju povjerenja investitora kroz uspostavljanje pouzdanih i transparentnih mehanizama procjene vrijednosti zemljišta i nekretnina.
ZAŠTO JE GIVE VAŽAN?